
Začněme celkovou bilancí. Akce se konala v Kulturním domě v Kroměříi ve dnech 2. - 3. prosince. Přihláeno 51 filmů, přijato 47, z toho 8 ze zahraničí zastoupeny byly Slovensko, Itálie, Německo, Norsko a Anglie. Moná e se u stává stereotypem, e se píe o tom, e úroveň soutěe značně stoupla. Ale v letoním ročníku jde o skutečně pravdivé vyjádření. Konečně, podobného hodnocení jsme se dočkali také v případě jiných soutěí, a stoupající kvalitativní trend lze přisoudit neustále se zvyující konkurenci.
Autoři se dnes u nespokojují s povrchními cestopisy jako před několika lety. Jejich témata jsou mylenkově nejen hlubí, ale i obsahově bohatějí. Tím, e více ne v minulosti uplatňují funkční výpovědi, které jsou také věrohodnějí ne dříve, přispívají k tomu, čemu se říká umělecká přesvědčivost. Je skutečnou radostí dnes sledovat, jak se někteří autoři dokázali vypořádat s tvůrčím úskalím některých témat v medailoncích o významných lidech, o jejich činnosti, působící na jejich okolí a také to, jakým způsbem podávají svědectví o tom, co nás bezprostředně obklopuje nebo co můeme vidět i ve vzdálených zemích.
Porota, v ní zasedal reisér Mgr. Ladislav Munk ze Slovenska, Erich Riess z Rakouska, který je pořadatelem největího festivalu v Evropě (v Ebensee) a také pisatel tohoto článku, musela pochválit autory zato, e i tvůrčí sloky jejich filmů doznaly vzestupnou tendenci ve své kvalitě. Jediné, co bylo moné vytknout, byly problémy s dramaturgií, které vedly k některým chybným odhadům délky jednotlivých sekvencí a někdy i celých filmů. Pořadatelům, kteří byli u tradičně bezchybní a kteří se mohli opírat o hlavního organizátora, ing. Ladislava Frantie, lze vytknout jen jednu maličkost. Toti, e mohli být maličko přísnějí v předvýběru a některé slabí filmy do soutěe nezařadit. Jinak, nejen členům Filmového klubu v Kroměříi, ale i jejich zřizovatelům, toti Kulturnímu domu lze vyslovit za soutě plné absolutorium.
Lze se vyjádřit k alespoň některým filmům, které byly oceněny porotou, dá se říci zcela jednomyslně. Cenu ČSFV, tedy cenu svazovou získala Mgr. Alena Krejčová z Ústí nad Labem za snímek Bludička láskyg. Ve výpravném hraném dokumentu v něm líčí osudové setkání básníka Karla Hynka Máchy s jeho láskou. Autorka vyuila svých schopností zapůsobit na diváky nejen dobře propracovaným scénářem, dramaturgií i vedením herců, ale předevím celkovým vyzněním jejich vzájemného vztahu. Autorka film od filmu vyzrává v osobnost, která dovede vybrat nejen téma, ale dokáe si zajistit i vhodné reálie a odpovídající prostředí.
Cenu Angličana Percy Childse, tedy stále vzpomínaného porotce kroměříských akcí, si odvezl Jon Gisle z Norska za film Grandmother (česky Babička). Autor v něm vtipně parafrázuje chování dětí, které se v desítkách let proměňuje a které paradoxně směřuje k následnému oplácení v podobných situacích. Ve svém zdůvodnění vyuila porota toho, co bylo stanoveno v soutěním řádu akce e se na filmu oceňuje tvůrčí přínos. Prostředky, které autor vyuil, patří skutečně k neotřelým a svým způsobem i originálním.
Přítel cvok je název dalího filmu, natočeného praským autorem Václavem Fořtem. Pojednává o významném kameramanovi Jiřím Středovi, který v zajímavém vyprávění poodhaluje rouku svých dobrodruství, získaných při natáčení nejvyích hor světa a také v amazonských vodách při lovu sladkovodních ryb. Snímek je koncipován do vyváených sekvencí, v nich se střídají záběry z výpovědi kameramana se záběry jím natočených. Fořt graduje svůj film do stadia nejvyího bodu, vypointovaného velkým večerem pěveckých hvězd Karla Gotta a Heleny Vondráčkové při vystoupení v newyorském Carnegie Hallu. Autor byl odměněn třetí cenou.
Na druhém místě skončil rovně praský autor Bohumil Kheil, který se svým snímkem Dopis mistra Balka předvedl tajuplný hraný dokument na téma romaneta Jakuba Arbese. Porota ocenila mystičnost atmosféry příběhu i odpovídající zvlátnost vyprávění. Kheil se dovede v tomto způsobu vyuití scénáře, reie i vedení herců dobře pohybovat a prokazuje tak zkuenost z divadelní i filmové praxe, kterou získal právě díky soustavnému natáčení se svými herci.
První cena putovala na Slovensko, protoe byla přisouzena ing. Luboru Patschovi za film s názvem ivot v tieni. Vypráví o tělesně postienému mui, který se nedal těkým osudem zlomit a vedle úspěných básní se vydává na krátké výlety, aby si tak sám osvědčil i svou fyzickou kondici. Patsch patří k předním autorům, kteří se rádi zúčastňují českých soutěí. Jeho snímek nejene získal nejlepí umístění v rámci jednotné kategorie, ale současně mu diváci v anketě přiznali cenu za nejlepí film soutěe.
Seniorprix, cenu MUDr. Zdeňka Jaroe jako nejvyí ocenění udělila porota snímku Kde dřevo voní láskou dr. Eduarda Mocka z Frýdku Místku. Autor v něm představil řezbáře, spisovatele a milovníka ivota v jedné osobě, kdy se mu podařilo přes sloité dramaturgické úskalí, spočívající v rozkoatělém vyprávění sjednotit hlavní témata do jedné, souvislé obrazové i zvukové linie. Mocek patří dnes u ke zkueným autorům, kteří stojí na současném vrcholu amatérského filmového dění. Jako psycholog dokáe zviditelnit charakteristické rysy zvolených protagonistů a tím je uvést před zraky svých vnímavých diváků.
Kroměříská soutě měla své pokračování v oblíbené tombole a v pasování nových členů. Kromě toho dolo, tak jako vdy, na individuální pohovory autorů s jednotlivými členy poroty.