blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Komentáře

ke článku: O filmových žánrech
ze dne 17.05.2021, autor článku: Josef Strubl

Komentář ze dne: 20.05.2021 17:43:15
Autor: Pavel P. Ries (pavel@ries.cz)
Titulek: Polemika k článku J. Strubla O filmových žánrech
Ahoj Josefe,

dlouhou dobu jsme spolu neměli příležitost mluvit či diskutovat alespoň takto textově. Tvůj článek „O filmových žánrech“ mne natolik zaujal, že jsi mne přiměl na něj reagovat. Tedy k věci.

Na zařazování amatérských filmů v soutěžích do jednotlivých žánrů si v článku napsal svůj názor a vyzval jsi k diskusi s dodatkem, že ti nejde o diskusi bezbřehou a že bys byl rád, kdyby případně vzniklá diskuse měla jasný závěr, který by byl vodítkem jak autorům, tak dramaturgům soutěží i porotcům. Obávám se, Josefe, že k něčemu takovému, jako je přesné určování žánrů, bude vždy problém se dopracovat. Proč si to myslím?

Prostě proto, že se pohybujeme na poli umění a ne sportu. U sportu je to jednoznačné a proto jednoduché. Skok do výšky, či plavání nebo šerm a další disciplíny jsou tak zřejmé a jasně se od sebe lišící, že je nikdo nemůže zařadit k jinému druhu sportu. Nemůže vedle sebe soutěžit závodník v běhu na 500 metrů a plavec na stejnou vzdálenost. Kdežto v kategorii dokumentárních filmů je to s jejich žánry značně problematičtější. Emil Pražan hezky popsal, jako nezpochybnitelný pamětník, jak poměrně dlouho trvalo, než se dopracovali k určení žánrů. Ty se tvořily v diskusích s dalekosáhlou praxí renomovaných profesionálů, kteří zasedali v porotách. Nechtěli se totiž řídit tím, jak píše Emil Pražan, co se odehrávalo v oficiální kulturní politice profesionálního filmu. Chtěli, aby amatéři nalézali vlastní cestu. Přesto dobře vím, neboť mám ty bílé vousy už také velmi dlouho a leccos ze svého amatérského období pamatuji, že i tehdy byl problém se zařazením některých filmů do určitého žánru. A to skladba žánrů v tehdejší amatérské tvorbě nebyla až tak pestrá. Hraný film byl v naprosté menšině – vyžadoval synchrony, které nebylo lehké s tehdejšími technickými možnostmi docílit a dokument byl nejčastěji ve své čisté žánrové podobě a stejně tak reportáž. Animovaných snímků bylo ještě méně, než těch hraných.
Dnes do celé té žánrové pestrosti zasáhl vývoj techniky – v podstatě je možné, aby natáčel každý, komu se zamane a už s mobilem vytvoří barevný obraz s velkým rozlišením a se zvukem – a dále pak i vývoj filmové řeči. Přirozeně tedy dochází i k prostupování žánrů. Mnohým autorům nestačí pohybovat se jen v jednom žánru, a tak jich využijí v jednom díle i více. I v neprofesionálním filmu se tak objevuje tzv. celovečerní dokument, který využívá hrané prvky a pro který se ujal hezký český název doku-drama. Tento útvar v době, kdy se točilo na drahý filmový materiál, prostě nemohl vzniknout. Je zde dále propojení žánru dokumentu a reportáže v tzv. časosběrných dokumentech apod. Přirozeně i hraných filmů je více a v některých z nich můžeme sledovat to, co u profesionálů, a to že autoři sáhnou po dokumentárním prvku. Mnohem větší výskyt hraných filmů samozřejmě souvisí s tím, že synchron zvuku a obrazu přestal být problémem a je taktéž dostupný každému. Neříkám, že spojování žánrů je vždy zdařilé, neboť aby bylo, měl by tvůrce zvládnou žánry samé v jejich čistotě a umět je tak vyváženě použít, což se ne vždy povede, a to i u profesionálů. Typickou ukázkou takového nevyvedeného zmatení žánrů je například TV seriál ČT o čtyřech epizodách Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Seriál, ač velmi nákladně dělaný u diváků neuspěl, a to právě pro ono zmatení žánrů, kdy si tvůrci neujasnili, jaký žánr bude dominovat. Byl z toho nakonec takový kočkopes, kdy divák nevěděl, zda se dívá na dokument, hraný film nebo dokument s hranými prvky či hraný film s dokumentárními prvky. Každý z vyjmenovaných tvarů vyžaduje ale zcela jiný způsob scénáře, snímání, a hlavně finančních prostředků. Divák byl zmaten a přestal se orientovat, do jaké míry mu tvůrci předkládají legendu, kdy fakta a kdy fabulaci příběhu.

Myslím tedy, Josefe, že k tvému jasnému závěru, který by byl vodítkem jak autorům, tak dramaturgům soutěží i porotců, po kterém voláš, se dopracovat asi nelze. Co s tím dělat, alespoň u dokumentů, jsi si odpověděl sám v posledním odstavci tvého článku: „Pokud vymezení žánrů vzdáme, zejména těch dokumentů a reportáží (nemluvě o publicistice), pak bych se přimlouval ke spojení všech dokumentárních žánrů do kategorie jedné.“ S tím naprosto souhlasím. Pokud mohou takto postupovat při udílení Oscarů za nejlepší dokument, kde rozlišují jen celovečerní stopáž a krátkometrážní a u Českého lva jakbysmet (tady si vystačili jen s kategorií dokument bez dalšího dělení) nevím, proč by to nemohlo fungovat i u neprofesionálního filmu. Ano


Pro komentování je nutné přihlášení


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank