Připravovaný film Andělé na kolejích je některými médii označován za „největší amatérský film v historii české kinematografie“. Ano, i my již patříme do rodiny největších, nejlepších a nejúspěšnějších…, stejně jako miliony dalších v této zemi. Přesto Vám z tohoto úsměvného označení vyvodím alespoň jeden závěr. Film je totiž jedinečný tím, kolik energie, úsilí a nadšení v sobě obsahuje. Vznik filmu si bezplatně získal srdce a pomoc řady lidí, což už není jen tak. Jeho premiéra bude výsledkem cca dvou a půl let práce ve volném čase autorů a jejich přátel.
O čem to bude
Jedná se o smyšlený minimalistický příběh, jehož hlavní dějová linka filmu se odehrává v českém pohraničí v roce 1944 a sleduje vztah a osudy bratrů, Martina a opožděného Michala. Tuto linku obohacují hravé retrospektivní scény z dětství hrdinů (píše se rok 1934). Jedná se o příběh, kde každý nese svoji vinu, aniž by si ji mnohdy vůbec uvědomil, o našich posledních smysluplných bitvách, které jsme všichni v mládí bojovali...
Poslání filmu
Tento film se snaží lehce nostalgicky zavzpomínat na hrdé postavení našeho jazyka a národa českého. Měl by nám také připomenout přímočarost dětství, hrůzy lidského jednání, varovat, ale i mile pobavit.
Důvody vzniku
Andělé jsou jakýmsi testem, kam až může amatérský film s profesionálním přístupem ke tvorbě a řemeslu dosáhnout. Film měl posunout hranice našich možností a inspirovat třeba i vznik jiných hraných amatérských filmů. Z tohoto důvodu jsem zvolil na amatérské poměry poněkud extrémní nároky a podmínky pro vznik filmu. Na každou složku filmu jsme kladli enormní důraz a chtěli je dotáhnout v rámci možností do detailu (výprava, scénář, kostýmy, rekvizity, herecké obsazení, kamera, zvuk, hudba, masky atd.). Film je proto výpravný, natáčel se na osmi půvabných místech v ČR (např.: Nebeská rybná v Orlických horách, muzeum J. A. Komenského v Přerově, kopce a lesy na Náchodsku, Kralicku, Královéhradecku atd.). Účinkuje v něm na 75 herců a komparsistů. Obsahuje také produkčně velmi náročné scény s parním vlakem, historickými vozy atd.
Technické zázemí
K takovému projektu je za potřebí samozřejmě i kvalitní technické zázemí, což jsme si většinou svépomocí dokázali opět v rámci možností vytvořit. Pro film se vymyslel speciální DOF adaptér na kameru Sony FX-1 pro umožnění „filmového vzhledu“. Kameraman Jan Vlnas dokonce dále vyrobil světlo, 2x2m velikou odraznou desku, tzv. butterfly. Zvukař Vojtěch Zámečník vymyslel technické řešení pro synchronní záznam zvuku s obrazem na pásku HDV kamery, dále různé držáky na mikrofony a mobilní nahrávací a mixážní pult. Produkční Václav Maixner vyrobil jednoúčelové kamerové koleje. Můj otec Viktor Hejna st. pak podle předlohy sestrojil kamerový jeřáb. Takto vyrobená technika se pak neustále při používání rozbíjela, opravovala, ale i zdokonalovala, stejně jako naše filmařské schopnosti a znalosti. V příštích článcích Vám přineseme i návody na vlastní konstrukci této techniky. Povíme Vám o dalších úskalích a pokusíme se předat některé nabyté zkušenosti.
Kdo nás podpořil
Vznik a propagaci filmu podpořila řada lidí a firem. Nikdy se nejednalo o přímou finanční pomoc, ale spíše o zapůjčení některé techniky, darování surovin. Například společnost Havelka nám darovala uhlí pro parní vlak. Výtopna Jaroměř pak právě onen parní vlak na tři dny i s posádkou vypravila. Spousta dobrovolníků nám v rámci projektu pomáhala na brigádách „zrekonstruovat“ dobové vlakové nádraží. Královéhradecké Divadlo Jesličky pak půjčovalo kostýmy a další vynášeli nadšenci po prarodičích ze svých půd a podkroví.
Kdy a kde bude k vidění
Film nebude putovat jako většina ostatních na internet. Přijít se na něj podívat, můžete 7. 5. 2010 ve 20:30 do artkina Centrál v Hradci Králové. Více o předpremiéře, včetně ukázek, se dozvíte na filmovém webu
www.andelenakolejich.cz.
Co bude dál
O filmu můžete očekávat další články a již zmíněné návody. Rovněž budeme vydávat pořad krátkých filmů o filmu, které Vám přiblíží pohled do zákulisí vzniku filmu.
Web produkční skupiny:
www.movingpictures.cz