To jsou poslední slova moudrého rabína před smrtí, když se ho ptali, jak to ve světě chodí. A to se dá říci i o tom, co padlo na Českém videosalonu v minulých dnech v Ústí nad Orlicí. Protože v besedě se mluvilo o ledačems, i o tom, jak je to s profesionály, kteří se někdy dostávají do soutěží amatérů. Dříve byla hranice mezi oběma skupinami jasná a také zřetelná, nyní je prý někdy mlhavá. Možná ano. Otázka, kterou položil moderátor besedy Jiří Forejt, se dokonce stočila jiným směrem, totiž, jaký je pohled na současnou profesionální kinematografii.
A došlo se k tomu, že televizní stanice ČT Art občas vysílá životopisné filmy o umělcích, například o významných spisovatelích, hudebnících, nebo výtvarnících, ale naši scénáristé a režiséři se tomuto žánru příliš nevěnují. Přišla řeč i na nejvíce natáčené komedie a seriály. Jak už to bývá, diskuse se pak protáhla i u stolů, kdy se mohlo uvolněně mluvit při rautovém jídle a pití. A padla otázka, která se týkala právě těch životopisných filmů. Debatér řekl: „A co oscarový film „Amadeus“, ten světově proslulý snímek?“ „To přece je také životopisný film!“ Určitě věří možná 95 procent lidí tomu, že to, co vymyslel už A.S. Puškin, a co převzal do svého scénáře Peter Shaffer a natočil Miloš Forman, že se vše takto odehrávalo. Ale ne. Je to celé smyšlené. Mozart a Salieri nikdy nebyli nepřátelé, ale naopak, jejich vztah byl naprosto partnerský. Salieri ochotně dirigoval Mozartovy opery a také se oba scházeli i mimo koncertní pódia a jeviště. Formanovi se ale scénáristická předloha hodila k tomu, aby vzájemně konfrontoval průměrnost proti genialitě. Jenže představa o tom, jak se Mozartova manželka Konstance svléká před Salierim, aby si její manžel získal přízeň císařského dvora, je zcela absurdní, stejně jako scéna, kdy Salieri dopisuje Mozartovo Rekviem. V té době už byl Salieri mimo Vídeň a tuto významnou skladbu dokončil Mozartův žák Franz Xaver Süssmayer. To je jen malá ukázka toho, že jde nejen o chybné časové řazení, ale především o chyby věcné. Prostě a jednoduše, Amadeus je vynikající drama, režijně mistrně natočené, ale životopisné filmy stojí na faktech, a ta film postrádá od začátku až do konce. To neznamená, že to nějak film znehodnocuje. Naopak, jde opravdu o dílo světové kvality.
Vše ostatní, co bylo v besedě řečeno, se týkalo především amatérských filmů. A to, co se bude dít dál, už bude předmětem diskusí, které se dají očekávat na schůzích, pořádaných v zařízení NIPOS-Artama. Právě s významnou účastí nového metodika Jiřího Forejta.