Komentář ze dne: 28.09.2021 23:58:21
Autor: Pavel P. Ries (pavel@ries.cz)
Titulek: Zamyšlení nad radou E. Pražana k autorskému zákonu
Rád bych se vyjádřil k použití hudby u filmového díla, a to i amatérského. To, co vyslovil Emil Pražan na konci svého textu, patří do kategorie rady: „Není-li žalobce, není soudce.“ Dá se tento názor i parafrázovat asi takto: „Milí amatéři či tvůrci neprofesionálního filmu či jakéhokoliv audiovizuálního díla, když už tedy použijete hudbu autorsky chráněnou a bez dovolení autora, je tady zkušenost, že v této nekomerční oblasti se po tomto porušení autorského zákona tolik nejde, a tak můžete na určité – poměrně vysoké procento – počítat s tím, že se na soutěžích neobjeví někdo s kolektivních správců chránící autorská práva. Je pravdou, že Emil ve svém textu nikoho nenabádá k porušování autorského zákona, ale oním tvrzením říká, že pokud to autoři udělají, postih jim téměř nehrozí. Od člověka, který se tak velkou část svého života pohybuje v kultuře, bych očekával poněkud jiné sdělení ke komunitě pohybující se v neprofesionální filmové tvorbě a ne uklidnění, že pokud autorský zákon poruší s největší pravděpodobností je za to nečeká postih. O takové sdělení se tedy níže pokusím.
Že použití hudby někoho jiného, aniž k ní získám licenci, je porušení zákona (zdůrazňuji zákona, a ne nějaké vyhlášky), je bez debaty! Je to prostě krádež cizího vlastnictví, v tomto případě duševního (mírněji řečeno, ale neměnící skutkovou podstatu: přivlastnění si něčího vlastnictví či jeho neoprávněné užití). Toto neplatí jen u hudby, která je výslovně volně k dispozici (viz níže) anebo u hudby, kde autorská ochrana díla již skončila. Ale i zde je třeba dát pozor na interpreta takového díla. Přitom je řada způsobů, jak získat hudbu ke svému audiovizuálnímu dílu, aniž bych autorský zákon porušoval.
1. Přihlásit se jako uživatel stránek YouTube a zde potom máte k dispozici obrovskou databázi hudby k použití zcela zdarma anebo jen s uvedením autora. Je zde tolik žánrů, že si jistě najde hudbu ke svému filmu skoro každý.
2. Máte-li známého či známou nebo kamaráda či kamarádku, kteří jsou hudebně zdatní a třeba dokáží i komponovat, je možné je požádat o zkomponování hudby pro vaše dílo anebo se s nimi dohodnout o použití nějaké jejich již hotové hudby. Často se v takových případech stává, pokud oslovení neměli zatím zkušenost s použitím své hudby ve filmu, že si to rádi vyzkoušejí a nic za to nechtějí. Stačí jim uvedení jejich jména v titulcích.
3. Je i možnost použít hudbu autorsky chráněnou bez předběžné domluvy a licence, a aniž byste tím porušili autorská práva, ale má to svá úskalí. Já jsem to několikrát u svých dokumentů udělal, pokud jsem věděl, že jsou určeny pro odvysílání v některé z televizí. Jak soukromé, tak veřejnoprávní televize mají podepsanou paušální dohodu s kolektivními správci autorských práv a příslušné poplatky za použití hudby jim uhradí. Smlouva na odvysílání takového dokumentu pak zavazuje, že patřičné televizi předáte velmi podrobnou soupisku použité hudby a tu také uvedete v titulcích dokumentu. Problém při tomto užití hudby je v tom, že mimo uvedení ve jmenovaných televizí nastává problém s uhrazením poplatků za použití hudby při jiných veřejných projekcích, a ty nejsou zrovna levnou záležitostí. Pokud je neuhradíte a někdo vás zažaluje, můžete zaplatit nemalou částku za vyměřenou pokutu. Pokud takovéto dílo uvedete třeba na YouTube okamžitě po zveřejnění vám vyjede upozornění, že musíte prokázat, že k použité hudbě máte licenci, jinak vaše audiovizuální dílo nebudete moci zpeněžit za pomocí reklamy. Dílo bude na YouTube ponecháno, ale tantiémy pak jdou za autory hudby či interprety, kterým je vyplácí YouTube jako ony zmíněné TV.
Z uvedeného plyne, že nejlepší cestou pro bezproblémové použití hudby u vašich děl je použít volnou databázi hudby na YouTube. Takových databází k volnému použití najdete na síti více.