BETTINĚ WURZEL se povedlo vymyslet neobyčejně dobrou aplikaci basketbalu pro potřeby začlenění nevidomého do hry a nazvala ji KREISTORBALL.
Je vhodné, aby i pro nevidomého se staly míčové hry žádoucím způsobem trávení volného času, stejně jako tomu bývá u vidících. Získává tím zkušenosti důležité pro dětský vývoj. Zažívá stejné příběhy jako vrstevníci, což vede k lepšímu vzájemnému chápání a pocitu sounáležitosti.
Problémem je zásadní znevýhodnění nevidomých vůči vidícím. Naším ideálem je tedy vytvořit pomocí pravidel takové herní prostředí, aby vývoj hry vyžadoval jejich společné úsilí, aby se umožnilo nevidomým a vidícím být ve hře partnery. V praxi to znamená:
a) připravit herní situace tak, aby vidící nevyužíval své výhody proti nevidomému
b) nedovolit, aby vidící byl jen průvodcem nebo pomůckou nevidomého (ani jeden z nich sám nerozhoduje o výsledku hry)
c) nesnižovat kvůli nevidomému herní potenciál vidících pod možnosti jejich výkonu.
Jinak řečeno:
Je třeba, aby nevidomý nebyl v nevýhodě a nebyl pro ostatní zátěží a aby ani vidící nebyl jen prodlouženou rukou nevidomého. Posun nastane jen tehdy, když podávají společný výkon a stávají se partnery ve hře. Z toho plyne, že:
►Rozhodující akce musí být prováděny nevidomým (aby jej vidící neobcházeli).
►Cíl akce musí být pro nevidomého splnitelný.
►Hra musí být rychlá srovnatelně s ostatními hrami vidících, ale nevidomý musí mít šanci i v této rychlosti získat míč (míč musí být oblastí, kde je nevidomý, např. kutálen).
►Vidící se musí podílet na tom, zda hod nevidomého vede k úspěchu, jinak pro něj hra přestává být zajímavá (zbývá na něj "donášková služba").
►Hra musí být komplexní a musí obsahovat dostatek napětí.
( Roli druhého nevidomého může případně převzít vidící s klapkami na očích. Nemůžeme však oslepit všechny -- to by je brzy přestalo bavit. )
Tedy např. u Kreistorballu :
- rozhodující hod je realizován nevidomým, protože jinak je v mezních situacích vždy vidícím obehrán.
- cíl hodu musí být dost velký, aby se do něj nevidomý měl šanci strefit.
- vidící se dostatečně podílejí na tom, bude-li hod nevidomého úspěšný, aby hra stále vyžadovala jejich plnou účast.
- hra je dostatečně napínavá a rychlá, na úrovni běžných sportovních her.
- nevidomému je vyznačen orientačně snadný a bezpečný prostor, v němž je chráněn před ataky vidících.
Tím se nevidomý má i v takto rychlé hře šanci dostat k míči.
V tomto smyslu je Kreistorball dobře vymyšlenou společnou hrou pro vidící s nevidomým.
(Volně přeloženo z: http://www.isar-projekt.de/_files/didaktikpool_95_1.pdf )
Tento web site byl vytvořen prostřednictvím
phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.